-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25304 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:58

اصول مكتب معتزله چيست و چرا به اين اصول اكتفا كردهاند؟
اساس مكتب « اعتزال» را پنج اصل كلاميتشكيل ميدهد و هر كس اين پنج اصل را به طور «دربست» بپذيرد از اين گروه بوده و هر گاه يكي را منكر شود و باقيمانده را بپذيرد از اين گروه نخواهد بود، اين پنج اصل ـ بر خلاف پنج اصلي كه در ميان ما معروف است ـ عبارتند از:
1 ـ توحيد 2 ـ عدل 3 ـ وعد و وعيد 4 ـ منزلة بين المنزلتين 5 ـ امر به معروف و نهي از منكر.
ابوالحسن خياط ( م 311) كه يكي از اركان معتزله در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم است، چنين ميگويد: بر هيچ كس نام «اعتزال» شايسته نيست، مگر اينكه پنج اصل ياد شده را معتقد شود و هر كس كه اين پنج اصل را پذيرفت، معتزلي است. ( خياط، انتصار، /126)
مسعودي مورخ قرن چهارم اسلامي، آنگاه كه اصول پنجگانة معتزله را مطرح ميكند، ميگويد: هر كس به اين اصول پنجگانه عقيده داشته باشد، معتزلي است و اگر به بيش از اين پنج اصل يا كمتر از آن عقيده پيدا كرد، شايستة نام اعتزال نيست. (مسعودي، مروج الذهب3/222)
چرا آنان در ميان اين همه معارف الهي و اصول، تنها به اين پنج اصل اكتفا كردهاند، در حالي كه برخي از اين اصول، جزو احكام فرعي اسلام به شمار ميروند؟ نكتة آن اين است كه معتزله در اين پنج اصل با بيشتر طوايف اسلامياختلاف دارند، تنظيم اين اصول پنجگانه نه به خاطر آن است كه اين اصول از نظر مسائل عقيدتي در درجة اول اهميت قرار دارند، بلكه چه بسا اصولي مانند معاد و بازگشت انسان به زندگي جديد بر اكثر اين اصول تقدم دارد ولي چون مسألة معاد، مورد اختلاف ميان آنان و حشويه و اهل حديث و اشاعره نبود، از اين جهت آن را جزء اصول پنجگانه قرار نداده و اصولي را به عنوان اصول اعتزالي معرفي كردهاند كه در آن با اهل حديث و اشاعره اختلاف نظر داشتند و در حقيقت اين اصول پنجگانه يك رشته آراي كلاميهستند كه با آن، به مخالفان خود ميتازند و آنها را از خود دور ميكنند و اگر ديگر فرق اسلاميدر اين اصول موافقت ميكردند، هرگز آنان به اكثر اين پنج اصل اهميت نداده و آن را جزء اصول خود نميشمردند.

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.